Built with JSN PowerAdminBuilt with JSN PowerAdmin

 

See other templatesSee other templates

 

Ligesom troljebusser i byerne , der kører under luftledninger, så forestiller man sig , at tung trafik ledes via el-veje.

 

Fordelen ved at elektricificere vej-transporen er mindre luftforurening i bymidterne. Så svenskerne har udviklet hybrid lastbiler, der kan køre varer ind uden problemer.

Man opererer nu med 3 forskellige metoder , der skal overføre elektriciteten.

a) Luftledninger over vejbanen som troljebusser , letbaner og sporvogne.

b) Stromskinner nedfræset i asfalten.

c) Induktiv (elektromagnetisk) overførsel op gennem vejen. Sidstnævnte prøvet p.t. ikke endnu.

I det svenske parlament er det kun Miljøpartiet, der er imod vejstrækninger med testanlæg.

Så det forventes snart implementeret.

Der er allerede nu 2 meget korte vejstrækninger hvor hybridlastbiler kan teste mulighederne.

Sverige har ingen olie eller naturgas, men masser af elektricitet. Så det vil spare valuta hvis den tunge trafik kunne elektrificeres på lange og belastede vejstrækninger.

I Danmark har man udfaset NESAs troljebusser , der kørte i Gentofte og Hellerup i 1950erne.

Selvom man havde en nær støjfri og forureningsfri lokaltransport.

Men frem og tilbage er jo lige langt.

En række lande i Europa afprøver p.t. el-vejs systemer.

Se også :

https://www.nyteknik.se/samhalle/alla-partier-utom-mp-vill-satsa-pa-elvagar-6927672

Ian

Dagens vits

Vinder du noget, når du spiller på kasino? Åh, du ved man vinder den ene dag og taber den næste. Hvorfor nøjes du så ikke med at spille hver anden dag?
Nive info
Gå til toppen