I 1973 havde vi energikrise og alle energipriser mangedobledes, så alt VE kunne betale sig.

Siden er traditionelle forsyninger langsomt blevet genoprettet og priserne faldet. Det betyder , at mange grønne løsninger lige så stille kommer under pres.

 

Så fortsætter udviklingen, så vil de grønne tiltag uden videre blive udkonkurreret , sålænge de traditionelle forsyninger kan trykke priserne.

Som eksempel kan nævnes prisen på dieselolie , der blev spået priser på 18 kroner literen i 1990erne, men som stadig kan købes for 9 kroner literen. Det animerer just ikke til at udskifte øsens driftsbrændstof med noget andet.

I 1973 var alternativet cykel og gåben og billøse dage.

I dag fortsætter vi som om der aldrig havde været energikrise. Ja, bilismen har mere end kronede dage. Og brændstofforbruget vel aldrig været højere.

 

Så indenfor transport er der intet økonomisk pres for at eksperimentere med noget andet i disse år.

Danmark er vel også et af de lande med færrest elbiler.

 

På samme måde ville man udfase oliefyr . Med begrundelse i forsynings kollaps og CO2 forurening. Men hele den øvelse er tilsyneladende gået i stå. Så el-varme og varmepumper sælges nok, men ikke nær i det foruddiskonterede omfang.

Og det er også et spørgsmål om øvelsen reelt giver CO2 besparelser , når elektriciteten kommer fra alle andre kilder end vindmøller.

 

VE anlæg kan i dagens Danmark kun betale sig , hvis energien produceres tæt på og med mindre tab. Så dan grønne udvikling kan kun ske hvor økonomien gør det muligt.

Politisk er den øvelse jo gjort temmelig svær , når fabrikkerne ikke kan serieproducere. På grund af de mange stop-go regler og energiforlig. Så herude i udkanten hvor alle forudsætninger skulle være til stede , har vi det rigtigt svært.

 

Og sålænge olieprisen holder sig på 9 kroner literen følger resten af samfundet næppe med..

 

Noget andet var priser på 12 kroner og derover, så blev meget andet pludseligt interessant.

Så hele klimakrisen , CO2 udfordringen og den grønne omstilling står og falder med prisen på brændstof.

 

Og det betyder, at man skal gå mod strømmen for at se fremtiden i øjnene.

 

Ian

Template by JoomlaShine