Built with JSN PowerAdminBuilt with JSN PowerAdmin

 

See other templatesSee other templates

 

Solfangeren sidder på taget hvor det fryser før det fryser på jorden . Så det er på tide at kontrollere frostvæsken.

 

Forstvæske er i virkeligheden en sukkerblanding, der forhindrer vand i at fryse til massiv is. Sålænge det er grødis kan isen ikke sprænge rørerne.

Fostvæske findes som "monoglycol" og "polyglycol".

Du køber gerne frostvæske til bilens køler alligevel, så hvorfor ikke købe lidt ekstra.

Den enkelste måde at tilføre ny frostvæske på er via en almindelig vandslange.

Så alt efter solfangerens størrelse , så klip et par meter eller mere af slangen. Monter et par sangekoblinger.

Man åbner nu for solfangervandet og fylder slangen. Og afbryder igen.

Slangens indhold gemmes i en dunk ( f.eks. gl. eddikedunk).

Nu afmonteres slangen og fyldes med frostvæske. Sangen tilsluttes solfangerens aftapningshane og en vandhane (der normalt har 3 atm.tryk).

Du åbner for solfangeren og åbner for vandhanen. Og vandtrykket trykker frostvæsken op i solfangeren igen. På et manometer kan man se når man når normaltrykket igen.

Og så er der nyt frostvæske på solfangeren.

Man kan også købe dyre pumper, der gør det samme.

Den gamle frostvæske bliver med tiden træt. Det kan man måle med en specialhævert. Der kan købes til kontrol af bil-kølere. Og i enkelte tømmerhandlere.

Vil man genbruge det gamle frostvæske i dunken, så stil den ned i dybfryseren.

Her vil væske fryse til grødis. Og du kan let hælde den blå eller røde frostvæske fra. Isen vil være hvid. (ligesom du suger saften ud af en sodavandsis).

Kan du ikke finde ud af det. Så kontakt din VVS mand. Han har viden og grej til kontrol og efterpåfyldning.

Frostvæske er normalt giftigt og må ikke hældes ud i vasken.

Ian

Dagens vits

De startede bilen og direktøren sagde:
Nive info
Gå til toppen