Omstilling fra benzin , petrolium, diesel og naturgas til elektricitet forhandles nu.

Der er store ambitioner og små ambitioner. De der sidder på statskassen ser et voldsomt provenu tab i kølvandet på en grøn omstilling, mens oppositionen lover 1 mill. elbiler på vejene.

 

For det er jo gratis at være opposition , sålænge det bare er tal.

Problemet er bare at staten tjener voldsomt meget på told , punktafgifter og moms af bilsalget af traditionelle biler , udover vejafgifter og registreringsafgifter.

 

Elbiler har haft lempelige introduktions vilkår . Så hver gang der sælges en elbil i stedet for en traditionel benzin eller diselbil , så taber staten penge.

Så jo større flåde af el-biler, des større tab bliver der.

Til gengæld vil biler på el bruge meget mindre CO2 . Selvom elektricitet tegner sig for store udledninger af CO2 til atmosfæren.

 

I Norge har man allerede mange elbiler. Mest fordi man for flere år siden politisk fremmede en omstilling . Byer mellem høje bjerge, som i Schweitz og Norge har altid haft en stor kulilte og kultveilte udledning i snævre dale med byer og høj trafik. Så her læser endda få biler et voldsomt stort miljøproblem. Nogle har endda forbudt almindelig trafik. Kul eldrevne taxaer ,trojlebusser, sporvogne og el-tog fremmes i dag primært.

 

Hvis Danmark fik 500 tusind elbiler ville luftforureningen i byerne på samme vis kunne registreres. Men det bliver ikke i samme målestok som i Schweitz og Norge.

Så derfor burde det nok starte ud fra bymidten og ejere af elektricitets udviklende VE anlæg.

 

At nå op på en million transportmidler lyder voldsomt over de næste 8 år. Og var nok ikke umuligt, hvis vi rådede over f.eks. Saudi Arabiens dollars , men vi har kun Nordsøens spredte udliciterede forekomster. Og en svale giver som bekendt ingen sommer.

 

Se også

 

https://www.dr.dk/nyheder/politik/regeringen-klar-med-udspil-til-transportaftale-maalet-er-500000-elbiler-i-2030

 

Ian

JSN Shine is designed by JoomlaShine.com | powered by JSN Sun Framework