Store gasledninger fra Nordsøen til Polen og fra Rusland til Nordtyskland.

I takt med den store kampagne mod CO2 promoveres elektricitet som ny primær drift. Men tiderne har vist , at det billigste brændstof altid vinder over de forrige driftsbrænstoffer.

Kul i 1930erne blev udfaset af petrolium og siden af olie i halvtredserne. I 1970erne byggede man atomkraftværker mange steder, men naturgassen og VE snuppede sidenhen store markedsandele.

 

Spørgsmålet bliver det nu brint, batterier eller naturgas der løber med markedet i 1930 ?

For aldrig har der været så mange forsynings muligheder med naturgas som nu.

Hvor pipeline på pipeline trækkes fra gasfelterne til primærforbrugerne.

 

Store gasfelter i Sibirien , hvorfra der nu sejles komprimeret LNG til Asiens industrielle markeder via Bering Strædet, Naturgas fra russisk arktis til St. Pedersborg og videre til Tyskland og det europæiske gasnet. Og nu naturgas tværs over Danmark til Polen.

Derudover er der gasnet på kryds og tværs , så naturgassen har allerede godt fat.

Næste trin bliver nok at udfaset benzin og disel erstattes mange steder med flydende naturgas i transportsektoren. For naturgas udsender tilsyneladende ikke så meget CO2.

 

Og skal entreprenørmaskiner , lokomotiver og lastbiler arbejde , så kræver det brændstof med kraft nok til det tunge arbejde. Og her er flydende gas (LNG) er godt bud.

Allerede nu sej ler man LNG fra USA til Europa udviklet ud fra skiffergas. Og LNG fra Emiraterne i den Persiske Bugt til Europa.

Så gas komprimeret til flydende form ligesom flaskegas står stærkt i konkurrencen.

 

Derudover vil karbonfangst betyde rådighed over store mængder flydende CO2 , der via en katalysator let omdannes til methan og methanol. Og så er springet til ethan, butan eller heptan jo meget kort. Og det bruges netop til gaffeltrucks og brændselsceller.

 

Så udskiftning af råolieprodukter med naturgas ligger lige til højrebenet.

 

Ian

JSN Shine is designed by JoomlaShine.com | powered by JSN Sun Framework