Built with JSN PowerAdminBuilt with JSN PowerAdmin

 

See other templatesSee other templates

 

 

Ikke al vedvarende energi er "grøn". Vejr og vind kræver beskyttelsesmidler ,processmidler og smøremidler, der brugt fornuftigt baner vejen for grøn energi.

 

Man kan ikke forestiller sig kuglelejer i gear og på en vindmølleaksel, der ikke skal smøres med olie eller fedt. Ligesom biler uden service og eftersyn ikke kører ret langt.

Meget langsomtgående dele kan naturligvis klare sig med glidelejer og tynd olie, men de allerfleste steder er vejret så hårdt, at off-shore midler som stævnerørsfedt er eneste mulighed.

Alle huller og sprækker skal kunne forsegles . Og på havet allermest mod saltvand.

Men det gør man jo allerede på alle erhvervs skibe.

Og vindmøller til havs er motorer der kører i døgndrift.

Solfangere , der skal kunne koge over eller fryse til is kræver ligeså væsker der kan klare mosten.

Og samtidig skal væsken kunne overføre varmeenergien hurtigt og problemfrit.

I 1970erne da absorberpladerne blev standset ud af aluminiumplader måtte man ty til tynd olie, simpelthen fordi mand med frostvæske tærede anlæggene op indefra.

Tynd olie kunne imidlertid ikke overføre varmen særligt hurtigt. Men til gengæld kan olien klare varmegrader der er langt højere end vand. Og fryser ikke sådan til is om vinteren.

I dag bruger man vand med glycol (frostvæske) . Glycol er i familie med glucose , der er et sukkerstof , som forhindrer vand i at fryse til en massiv isklump. Væsken bliver til en art grødis.

Og grødis kan ikke trykke rørene i stykker indefra.

Rørene i solfanger absorberens sunstrips er i dag primært af cobber.

Ved meget store solfangeranlæg (fjernvarmesol) deler man anlæggene op i sektioner , så trykket i hver sektion bliver mindre. Der er frostvæske i solfangerkredsene, dog ikke i dedele der producerer almindeligt varmt vand. (varmt vand er i Danmark lig med drikkevand).

I jord til vand varmepumper bruger man "brine" i de nedgravede slanger. Man kan også bruge vand med glycol og lignende. Brine er vand med maksimalt tilsat salt (næsten mættet).

Saltvand fryser normalt ikke på vore breddegrader. Eftersom vi ikke har sibirisk kulde.

Biler der kører på koldpresset rapsolie , skal sikre sig mod glucose i olien, der stopper dyser og sætter propper i rør når det er koldt. Så enten skal olien holdes varm under drift ( 70 grader) eller også skal der kemikalier i væsken. Og det er jo ikke den grønne vej . Tyskerne bruger svovlsyre bearbejdet rapsolie ( RME) i deres biler.

Så kemikalier bruges i VE. Enten vi vil det eller ej.

Ian

Dagens vits

Læreren: - Erling, hvis et hus har seks etager, og hver etage har tyve trappetrin, hvor mange trin er du så nødt til at gå op ad for at komme helt op?Erling: - Dem alle sammen?
Nive info
Gå til toppen