Built with JSN PowerAdminBuilt with JSN PowerAdmin

 

See other templatesSee other templates

 

 

Alle Sveriges isbrydere er nu i arbejde, hvilket er helt usædvanligt de sidste vintre taget i betragtning.

 I Danmark har vi ingen problemer. For vi har allerede solgt vores isbrydere.

Skal der brydes is må vi leje kapacitet ind fra udlandet.

For det er jo ikke hvert år, det bliver så koldt, at farvandene lukker. Og Storebæltsfærgerne er jo allerede hugget op.

Problemet kommer for den gennemsejlende trafik , der tidligere har kunne regne med at vi holdt sejlruterne op gennem Storebælt åbne. Det kan vi ikke mere.

Så når vinteren strænges må vi gå i hi.

I gamle dage, dengang store sejlskibe var normen, da lukkede man ned for vinteren og trak det hele på land. Selv flåden blev lagt i dvale.

Idag har vi skibe der kan klare flere meter tyk is . Så gennemsejlning er en mulighed.

De gamle isbrydere skulle under alle omstændigheder udskiftes på grund af alder. Men vi glemte at købe nyt og moderne grej. Så meget at vi måtte hyre en svensk isbryder, da vi skulle dokumentere dansk ret til Nordpolen for et par år siden.

Vore skibe havde dengang en alder på over 40 år .

På linie med det er flere af de svenske også gamle.

Kun russerne og finnerne har moderne isbrydere, der kan hvad der er nødvendigt.

Se også:

https://www.nyteknik.se/fordon/sveriges-samtliga-isbrytare-i-drift-6897822

Ian

Dagens vits

Direktøren søgte en ny privatchauffør og Arbejdsformidlingen sendte en pæn ung mand.
Nive info
Gå til toppen