Ny Teknik i Sverige tager overgangen til fremtidens elektrificering op vurdering.

Elektricitet er en flygtig energibærer som uden lagring skal bruges her og nu. En energibærer der kan produceres udfra en række forskellige "brændstoffer og energikilder".

Slipper disse kilder op , ja , så bliver der også mangel på elektricitet.

 

Når vinden blæser , så har vi masser af elektricitet i lysnettet og kan endda eksportere til vore nabolande. Når det er vindstille må vi enten købe det fra andre eller producere det på vore gamle elværker. På samme måde er der elektricitet fra solcelleparkerne når solen skinner og ellers ikke.

 

I fremtiden tænker vi os at elektricitet overtager hele energimarkdet , men det kan slet ikke lade sig gøre, for el er ikke en uendelig ressource. Dog kan der være meget af den ind i mellem.

Så alle tænker, at elektricitet kan overtage hele transport sektoren , al varme i husene , ja, selv fremdrift af fly eksperimenteres der med.

Og vi kan nå langt.

 

Det behagelige ved elektricitet er , at det er tilrådighed på brugsstedet i nærmest klinisk tilstand. For forureningen sker ind i mellem andre steder.

Omlægning til 100 procent el vil kun kunne ske periodevis, når der er vind eller vandkraft nok. Udenfor de perioder må vi ty til besparelser og forske i energieffektivicering.

 

I Sverige taler man om at kunne effektivisere forbruget med 40 procent , hvilket kun kan ske fordi man allerede der har omlagt meget til el-drift allerede. På grund af traditionel stort vandkraft tilskud i deres el-system.

 

I Danmark har vi jo traditionelt fyret med kul importeret fra en række lande. Og var det ikke kul så fyrede vi med affald i vore kraftvarmeværker. Så vores omlægning til el er af nyere dato , hvor specielt varmepumper erstatter oliefyr (dieselolie).

Næste trin bliver når el-biler udfaser benzin og diesel via ladestandere og hjemme opladning.

 

Og når så elektricitet ikke er en uendelig ressource, så skal der nye smarte løsninger til hvor prioriteringer, energieffektivisering og energilagring bliver vores nye dagligdag.

El busser, Es Tog og meget andet vil skulle tilpasses og indpasses i forhold til hvad der kan være til rådighed.

 

Kun med mulige store back-up systemer vil vi kunne omlægge endnu mere.

 

Se også:

 

https://www.nyteknik.se/sponsrad/svensk-processteknik-i-framkant-6990455

 

Ian