Naturgas, biogas, bygas ,flaskegas og procesgas er navne vi støder på i energidebatten.

Gas er en kort kulbrinte . der kan brænde og erstatte f.eks. olie og petrolium.

Under krigen kørte visse biler på gengas, der var gas ud af forgasset træ.

Til det blev der i Danmark udviklet en speciel gengas-generator.

På fotos ligner det en tønde hægtet bagpå biler, som man i tide og utide måtte fyre op i .

Så gas til drift kan man altså selv lave.

 

Men det er besværligt.

 

I dag får mange naturgas ind i huset via et vidtforgrenet naturgasnet. Og andre steder til et lokalt barmarks værk , der trækker et motor-anlæg , som laver elektricitet og fjernvarme.

Problemet er her de alt for høje naturgaspriser , der siden 1980erne har domineret markedet.

 

Enkelte større biogasanlæg benytter ligeledes motor-anlæg , der producerer strøm og varme.

Biogassen skal imidlertid renses for kultveilte og svovlbrinte. Før brug.

Al dyregødning og for den sags skyld også menneskegødning kan forgasses.

Ligesom husholdningsaffald indgår i store biogas processer.

 

Bygas var almindeligt før II Verdenskrig , hvor man opvarmede kul i et lukket rum.

Det distribueredes ud til huse og lejligheder via et gasnet.

Affaldsstof var koks , der også kunne bruges. (f.eks. af smedier i esser).

Bygas findes stadig i Østeuropa.

 

Flaskegas kendes primært fra køkkener i sommerhuse og i camping vogne.

Men også siddende omvendt i asfalt brændere .

Gaffel trugs kan bruge flaskegas som drivmiddel.

 

Process gas bruges i højovne der producerer stål.

 

Det hele findes som metan, ethan , butan osv. alt efter antallet af kulstofatomer.

 

Ian

 

JSN Shine is designed by JoomlaShine.com | powered by JSN Sun Framework