Batterier der står ubrugt over en periode taber energien ligesom varme forlader en tekande.

Hvis tekanden skal forblive varm må man løbende holde den varm ved at kompensere for varmetabet. På samme måde skal batterier løbende oplades og aflades.

 

En elbil vil fint kunne køre 60 km første dag. Og bruges den lidt, så vil rækkevidden falde dag for dag. Men hvis man både bruger og oplader bilen , så vil man fortsat kunne køre 60 km. Et batteri skal altså motioneres.

 

På samme måde, hvis el-cyklen står hjemme uden brug , så falder kapaciteten på batteriet. Og har man ventet for længe, så virker det måske slet ikke.

Alternativet kan være at købe et nyt til 900 kroner og opefter.

 

Med fortsat flere el-cykler vil der komme svare batteriproblemer over tid.

Og med flere el-biler som nummer 2 . Så vil der være familier med bil nummer 2 som elbil.

Vel at mærke en bil , der ikke bruges helt så meget.

 

Er der gået koks i batterier , der kan oplades , så kan man give dem et ekstra boost med lidt højere volt over klemmerne . Ikke for meget, da det jo ikke skal koge.

 

Og husk at litium kan være brandfarligt.

Så man lader ikke op , hvor der ikke er opsyn med det. Bedst ude i en carport på betongulv for el-cyklers vedkommende. Biler står i forvejen i frisk luft.

 

Så lynladning vil sige lidt højere volt og en masse ampere.

Der findes få lynladere på særlige trafikerede lokaliteter.

 

Ian