Raffinaderiet i Fredericia reducerer nu medarbejderstaben med 20 til 30 mand.

Coronaen i udlandet med nær lukning af mange arbejdspladser og ekstrem lav transport af varer og personer har givet et markant fald i efterspørgslen på brændstof.

 

Fra nær 10 kroner per liter dieselolie ligger prisen p.t. nær 8 kroner. Og der vel at mærke for brændstof udvundet af råolie , der tidligere er købt dyrere. Så det er ikke underligt hvis alle raffinaderier i verden er under pres.

 

Først lukkede Kina ned med corona. Og den kinesiske efterspørgsel ophørte næsten fra dag til dag.

Samme tur fik vi så i Europa 2 måneder senere. Og derudover står hele flyflåden på landjorden. Så forbruget på flybenzin , dieselolie og almindeligt benzin er styrtdykket.

 

Det gør det så ikke bedre, at de forskellige regeringer lukker grænserne, og giver mere eller mindre udgangsforbud. Så udover militær , ambulancer, bedemænd og politi synes store vejstrækninger trafiktomme. Og uden biler ingen brændstofforbrug.

 

Spørgsmålet bliver så om raffinaderierne kan køre med færre ansatte , eller vi først ser begyndelsen på en krise. Heldigvis annoncerer man en langsom opstart. Men kommer der ikke mere gang i det hele relativt hurtigt , så via ny manglende omsætning skabe nye dybe kurver i markedet.

 

Se også

 

https://www.idag.dk/article/view/714093/dansk_shell_varsler_fyringer?ref=newsletter&utm_medium=email&utm_source=newsletter&utm_campaign=daily

 

Ian