Skrotpræmien til dieselbiler er brugt op og du må vente til næste år.

Hver gang en bil skrottes så køber de gamle ejere en erstatning. Og er bilen ny , så tjener staten kassen via diverse afgifter.

Egentlig er det for at fjerne forurenende gamle biler fra trafikken , men ideen er også at fylde statskassen op med nye afgiftspenge. derfor sætter staten beredvilligt en mindre sum til rådighed for skrotning. Problemet har bare været , at interessen for skrotning varierer i forhold til hvor meget man får ud af det.

 

Den normale skrotnings præmie for dieselbiler er 2200 kroner , men for at hente hurtige penge fra et mersalg af nye biler , så har man ind i mellem afsat et større beløb en kort periode. Dog med den begrænsning at bilen skal være fra før 2006 . Så kunne man få 5000 kroner.

 

I den korte tid ordningen var åben i 2019 blev der skrottet 23.000 ældre biler.

Ordningen i år kunne kun dække 9.000 biler før totalbevillingen var brugt op. Der var afsat 26 millioner kroner mod 67 millioner sidste år.

 

Nu er pengene brugt og staten forventer , at de gamle ejere køber nye biler til 3 gange normalprisen. Og dermed leverer nye penge i afgifter og skatter .

 

Alternativet er en mindre afgiftsbelagt el-bil , men den kan til gengæld ikke køre så langt , som man er vandt til . Med mindre det er en hybrid ( både el og benzin).

Kommunerne der udskiftede til elbiler er tilsyneladende gået i stå. De køber ikke ret mange i øjeblikket.

 

Se også:

 

https://ekstrabladet.dk/biler/kassen-er-tom-nu-faar-du-ikke-flere-skrot-penge-for-din-dieselbil/8041287?plista=biler

 

Ian

Template by JoomlaShine