Vi ønsker hverken en cykel , en bil eller en vindmølle løber løbsk med fatale konsekvenser.

Så vi foretrækker , at anlæggene kan stoppes eller selv stopper , hvis der sker noget. I vågen tilstand vil selv gerne kunne bidrage fysisk, men det er ikke altid muligt , når uheldet er ude.

Så krøjning , bremser , motorstop er nogle af mulighederne , som helst skal ske i en eller anden reguleret rækkefølge.

 

Derudover har vi også brug for "følere" der griber ind på forhånd. Så vi kan nå at reparere før konfrontationen eller havariet sker. På en mølle kan det f.eks. være en rysteføler , der aktivere

en sikkerhedskæde.

En kæde der ender med at stoppe maskinen eller anlægget.

 

I gamle dage var en rysteføler "en kugle" fæstnet til en kæde, der kunne trække i en kontakt. Kuglen blev anbragt ovenpå et kort lodret rør. Hvis møllen rystede faldt kuglen af røret og rykkede i kæden. Hvorefter bremsen blev udløst.

 

På nettilsluttede møller kunne storm piske propellen op over de normale volt. En tilsvarende måler ville da udløse bremsen når voltene gik over 220 volt plus 10 procent. (overspændings relæ).

 

På samme måde var der et relæ , der registrerede hvis strømmen ( ampere) blev for meget.

 

En elektronisk vindfane kunne være udstyret med 3 følere. 2 følere der holdt møllen oppe i vinden og en 90 grader på vinden , der overtog en af følerne ved storm. Så møllen hele tiden stod 90 grader på vindretningen.

Nogle havde en automatisk 90 grader fast udkrøjning. Men så kunne vinden dreje og det hele ville løbe løbsk.

 

Møller med hale kunne være holdt på plads med en elektromagnet, der ved f.eks. netudfald ville få halen til at svinge ud og udkrøje møllen.

 

Så anlæg er altså lidt forskellige hvis de har motorkrøje eller hale (vindfane). Og om de oplader batterier eller er nettilsluttede. De enkleste er små batterilade møller med hale.

Mens nettilsluttede har mere kombinerede sikkerheds kæder. Hvor et brud på sikkerheds kæden udløser stop.

 

Og stop betyder, at bremserne falder. Og tit skal nulstilles manuelt. I computerstyrede modeller kan det ske automatisk , når faren er drevet over.

 

Ian

Template by JoomlaShine