Med 10 tusinder elbiler på gaden om få år brækker el-nettet ned , hvis det ikke forstærkes.

Masser af kabler har de sidste år erstattet tusindvis af kilometer luftledninger. Der hænger ikke alt muligt fra træmaster i byerne , som i USA og Indien . Det hele er gravet ned.

 

Det betyder samtidig , at man nu ikke umiddelbart kan forstærke linierne med tykkere ledninger. Kablerne kan belastes , men dog kun til en vis grænse. Og den grænse vil nås, når parcelhusgade efter parcelhusgade får udskiftet diesel og benzin med elektriske køretøjer.

I dag kan mange kabler i kun forsyne få biler , hvis de skulle oplades lokalt.

 

Selv herude på landet har man kabellagt ikke bare 150.000 volt, men også 60.000 volt og sidst 10.000 volt linieføringerne. Det betyder, at der i fremtiden ikke vil kunne kobles så meget op , som hvis man bare kunne have udskiftet luftledningerne med tykkere dito.

 

Så ikke bare står man med et byproblem, men også et landproblem. Der derfor nu brug for at tænke hurtigt og etablere et helt nyt lade net alene for transportområdet.

For det bliver nok ikke alene personbiler der i fremtiden skal kunne lades op om natten.

 

Samtidig står vi i den situation at med fortsat større og større vindmøller og store solcelle parker vil man ikke kunne bruge "de gamle ( i dag nye) kabler" til at overføre / transportere el energien.

Der bliver behov for at tænke anderledes.

Den lokale produktion bør bruges lokalt eller gemmes lokalt. Både til opladning af fremtidens el-biler, jernbaner , arbejdsmaskiner og som supplement til fjernvarmen.

For alle kan jo se at gas, olie og kul vil blive udfaset , når forsyningerne reduceres og erstattes med elektricitet, som vil overtage mere og mere. I hvert tilfælde indtil der kommer noget bedre.

 

For ikke at klistre hele landet ind i ledninger bør vi forberede nye elektriske landeveje og knudepunkter. Det er ikke umuligt , men det kræver nye handlingsplaner.

De 16 ampere i husenes kraft er fint. Bare ikke når alle på hele vejen også skal have kraft til elbilen.

 

Alternativt må mange undvære muligheden for at oplade bilen hjemme.

Alle kan se det umulige i overgang til elektrificering uden store investeringer i infra struktur.

 

Ian

 

Template by JoomlaShine