Selvom fly,lastbiler og ikke mindst personbiler forurener 99 procent af luften.

Der er ikke megen ræson i CO2 debatten på den grønne dagsorden. Specielt når man lukker øjet for forbrændingsrester og tjærestoffer fra råolie,benzin og diesel.

Så er det nu brændeovnene der sjældent tændes ret meget , som nu må stå skoleret når de bedrevidende udlægger teksten og skriver dagsordenen.

 

Hvis nu det var gamle bildæk og cykelslanger man brændte i brændeovne for at få varmen om vinteren. Men det er normalt rent lagret træbrændsel , der på CO2 regnskabet udviser neutral belastning. Eftersom nyt træ jo vokser op og bruger CO2 igen.

 

At man så vil forbyde flere tusind brændeovne i huse med fjernvarme ligner en tilsnigelse. For hvorfor har folk brændeovne , stearinlys, et campingblus i garagen. Simpelthen fordi varmen , elektriciteten nogengange går ned når det er allerkoldest og aller mørkest.

En brændeovn er altså ikke bare til hygge , men også til sikkerhed.

 

For hvem siger , at vi fremover altid kan regne med stabile forsyninger ? Det hele rykker engang imellem tættere på. Og så var det praktisk , hvis krisen ikke ramte så hårdt.

 

Selv husstandsmøller og solceller har brug for back up i vindfattige dage og mørke perioder. En brændeovn er familiens back-up ligesom reservecyklen er til bilen og stearinlyset når strømmen svigter i stormvejr. Og det er ligemeget om der er fjernvarme ,oliefyr eller varmepumpe . For når strømmen svigter så står vi godt nok ringe efterhånden.

 

Og hvad betyder røgen fra brændeovne , der sjældent tændes ? Ingenting.

 

Ian

Template by JoomlaShine