Sverige der ikke har naturlige oliekilder åbner nu op for flydende gas i transportsektoren.

Mens der satses på biogas til busser og el-drift til privatbiler, så mangler der et drivmiddel til de tungere entreprenører og lastbiler. Hidtil har man alternativt satset på komprimeret gas ,methanol og brint, men her mangler ligesom mulighederne for tungere trækkraft.

 

Flydende gas kender vi fra flaskegas , der under tryk bevarer gassen som væske. Det betyder at gassen fylder meget mindre og få flere kræfter.

Biogas og naturgas kan ved kraftige minusgrader på samme måde ændres fra gas til væske. Samtidig reduceres rumfanget 600 gange. Og nu kan den erstatte diesel i tunge køretøjer og entreprenørmaskiner.

 

Flydende naturgas kaldes LNG og flydende biogas kaldes LBG (liquid bio Gas).

Efter rensning af biogassen køles den ned til minus 160 graders celsius.

Det kan give en rækkevidde på 100 mil ( en svensk mil er 10 kilometer).

 

Scandia og Volvo har udviklet motorer til flydende gas. Det eneste der mangler er flere tankstationer spredt ud over landet. I øjeblikket findes der kun 13 tanke.

Men flere er på vej.

 

Ved forgasning af affaldstræ og siden komprimering af gassen vil Sverige kunne erstatte en hel del dieselolie fremover. Så LNG og LBG bliver nok de nye alternativer hinsidan Øresund.

 

Se også:

https://www.nyteknik.se/fordon/den-flytande-gasen-vantar-pa-sitt-stora-genombrott-6972502

 

Ian