Kassen er tom.
Skrotpræmien til dieselbiler er brugt op og du må vente til næste år.
Hver gang en bil skrottes så køber de gamle ejere en erstatning. Og er bilen ny , så tjener staten kassen via diverse afgifter.
Egentlig er det for at fjerne forurenende gamle biler fra trafikken , men ideen er også at fylde statskassen op med nye afgiftspenge. derfor sætter staten beredvilligt en mindre sum til rådighed for skrotning. Problemet har bare været , at interessen for skrotning varierer i forhold til hvor meget man får ud af det.
Den normale skrotnings præmie for dieselbiler er 2200 kroner , men for at hente hurtige penge fra et mersalg af nye biler , så har man ind i mellem afsat et større beløb en kort periode. Dog med den begrænsning at bilen skal være fra før 2006 . Så kunne man få 5000 kroner.
I den korte tid ordningen var åben i 2019 blev der skrottet 23.000 ældre biler.
Ordningen i år kunne kun dække 9.000 biler før totalbevillingen var brugt op. Der var afsat 26 millioner kroner mod 67 millioner sidste år.
Nu er pengene brugt og staten forventer , at de gamle ejere køber nye biler til 3 gange normalprisen. Og dermed leverer nye penge i afgifter og skatter .
Alternativet er en mindre afgiftsbelagt el-bil , men den kan til gengæld ikke køre så langt , som man er vandt til . Med mindre det er en hybrid ( både el og benzin).
Kommunerne der udskiftede til elbiler er tilsyneladende gået i stå. De køber ikke ret mange i øjeblikket.
Se også:
https://ekstrabladet.dk/biler/kassen-er-tom-nu-faar-du-ikke-flere-skrot-penge-for-din-dieselbil/8041287?plista=biler
Ian