See other templatesSee other templates

 

 

I Kina kan man tage elevatoren op og så til siden. Altså samme elevator lodret og vandret.

 

I Danmark eksperimenterer man på DTU med førerløse minibusser , der via GPS finder vej i parcelhus lignende bebyggelser.

Springet er et transportmiddel med en elevatorknap.

Egentlig var det mere nærliggende med vandrette elevatorer på tynde jernbanestrækninger. Hvor man bare hopper ind og trykker sig til det ønskede stoppested. For her er der ingen modkørende biler, parkerede vogne, cyklister , børn og hunde i vejen.

Men det skal åbenbart være kompliceret , så hvorfor begynde med de laveste frugter.

Nogle få moduler på skinner kunne let erstatte Thy banens tog og VLTJs skinnebusser.

Og holdt man sig til batterier og ladestrationer, så kunne vindkraft endda levere energien.

I byerne brugte men for 50 år siden sporvogne, men her var der altid manuel betjening.

Og i områder uden spor havde NESA troljebusser , der hentede elektriciteten ned fra et ledningsnet , som hængte over vejen.

I Tyskland har man nu kombineret letbane med sporvogne, der kører som tog mellem sovebyerne og som sporvogne inde i byerne. I Danmark er letbanetanken først nu begyndt at komme til enkelte byer, hvor Aarhus og Aalborg er inde i planlægning og opbygning.

København satser på Metroen , der er en meget dyrere løsning.

Springet fra totalt føreløs transport er nu mulig. Specielt der hvor der er skinner.

Noget andet er føreløse biler på veje i byernes centre.

Selvom teknologien tilsyneladende allerede er til rådighed, så sker der ikke de store ryk.

Fordelen ved føreløs transport er at luftforureningen kan minimeres . I hvert tilfælde i de kritiske bymidter. Og vejen til eldrift er så indlysende, at man undres over myndighedernes sene interesse.

I Schweitz ,hvor byerne ligger i snævre dale , har luftforureningen været uudholdelig . Det har medført forbud med transport med forbrændingsmotorer. Så nu er alt på vej til eller overgået til el-drift . Noget vi nok kunne lære af.

Det er trods alt kun en elevator der kører vandret.

Se også:

https://www.dr.dk/nyheder/indland/vejdirektoratet-har-modtaget-ansoegning-om-foererloese-busser?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter

Ian

Dagens nyheder fra DR.dk

Alle nyheder

Dagens energi nyt

Sidste nyt fra Nive

NIVESs Energikontor

Fælledvej 6

7790 Thyholm

tlf.: 97 95 66 9

Nive info
Gå til toppen