See other templatesSee other templates

 

 

Ændring af drivstoffer til lastbiler fra diesel til LNG boostes nu op af EU.

 

Man kan ikke forvente at vognmænd omstiller deres lastvognstog fra diesel til LNG uden et meget stort antal tankstationer etableres i Europa på kort tid.

Kravet om renere luft i byerne vil imidlertid snart presse krav igennem, der kun kan imødegås, hvis der sker en omstilling.

EU har foreløbig planer om at etablere 400 nye tankstationer for LNG, der er flydende methan. Et brændstof der forurener langt mindre end dieselolie. Dertil kommer LBG , der er flydende methan

på biogasbasis. Så omstillingen gælder både LNG og LBG ( liquid nature gas og liquid bio gas)

For at producere LNG skal man køle naturgas kraftigt ned og sætte det under stort tryk. Også kaldt kryogenisk tilstand. Men så har man også koncentreret en masse energi på lidt plads.

Det kræver kun en rigtig solid tryktank bag i bilen.

Der er allerede en række byer i Alperne , hvor kun elbiler og gasdrevne køretøjer må køre i dagtimerne. Så dieselolie bliver på kort tid presset ud , så luftkvaliteten kan øges.

København planlægger allerede nu noget tilsvarende indenfor få år.

Så LNG og LBG vil snart blive et normalt tilbud i regi af brændstof.

Man har i dag allerede specialtankskibe, der sejler fra fjernøsten med LNG til Europa.

se også:

https://en.wikipedia.org/wiki/Liquefied_natural_gas

Ian

Dagens nyheder fra DR.dk

Alle nyheder

Dagens energi nyt

Sidste nyt fra Nive

NIVESs Energikontor

Fælledvej 6

7790 Thyholm

tlf.: 97 95 66 9

Nive info
Gå til toppen