Jo mere el des mere behov bliver der for vindkraft. Og nu ikke bare til lys men til transport.

Københavns kommune har i samarbejde med busselskabet Movia bestilt 48 elektriske busser, der skal indsættes i bytrafikken og udfase dieselbusserne.

Med 350 dieselbusser udskifter man så nu 14 procent af bytrafikkens store luftforurenere med 48 elektrisk drevne bybusser. Der så skal oplades løbende ved endestationerne.

 

CO2 forureningen fjernes så fra gaderne , men noget damper så op af skorstene andre steder. Elektricitet laves i København på affaldskraftvarme, kul , flis, svensk vandkraft og svensk atomkraft , sol og dansk vindkraft. Sålænge den fossile elektricitet bærer hovedparten af energiforsyningen hjælper det ikke på CO2. Men luften i den indre by bliver nok bedre.

 

Kun Schweitz har forbudt dieselbiler i bymidten , der hvor byerne ligger i snævre dale. Til gengæld må elektriske hyrevogne køre lige så meget de vil.

Nu kommer så turen til europas byer , hvor luftforureningen er en daglig kamp.

 

Andre kommuner står også på spring, når busserne er slidt ned. Fynbus planlægger at udskifte en stor del af de 205 dieselbusser der betjener området.

 

Dog lidt af et paradox for det er her det blæser. Så hvorfor ikke starte op hvor der er masser af vindkraft. Fremfor at sende energien med højspænding tværs over landet ?.

 

Se også:

https://www.tv2lorry.dk/koebenhavn/48-nye-el-busser-paa-gaden-i-hovedstaden-skal-saette-skub-i-groen-omstilling

 

https://www.tv2lorry.dk/egedal/farvel-til-diesel-og-goddag-til-el-co2-neutrale-busser-tages-i-brug

 

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/elbus-flaade-i-koebenhavn-skal-saette-skub-i-groen-omstilling/7907800

 

https://www.magasinetkbh.dk/indhold/elbusser-2025

 

Ian