NESA kørte i 1950erne og 1960erne med troljebusser i Københavns forstæder.

En troljebus er en eldreven bus på linie med en sporvogn kun på gummihjul.

De støjer næsten ikke og forureningen koncentreres på elværket.

En meget behagelig form for busdrift.

 

Bussen har en elmotor , der får sin energi fra udspændte luftledninger. I tyske og polske byer er bustypen ret udbredt. Den er ikke hurtig men følger trafikken uden problemer.

Da sporvognene blev udfaset fulgte troljebusserne efter, selvom det var klog politik at elektrificere de berørte bymidter.

 

Troljebussen kører på en svagere højspænding , der fint kunne komme fra vindmøller. Men ude omkring kommer rigtigt meget direkte fra elsektoren.

Forslag om lokale eltog, letbaner, nye sporvogne omfatter også troljebusser.

Sidstnævnte dog ikke i Danmark endnu.

Indvendig ligner en troljebus enhver anden bus. Og den kører fra stoppested til stoppested på samme måde.

 

I lande som Schweitz har eldrevne busser og biler forbedret luftkvaliteten i bycentrum markant. Men så holdes også den kulbrinte drevne traditionelle biltrafik ude.

Troljebussens forse er , at den kan sno sig ligeså frisk mellem den øvrige trafik.

 

I Vestjylland hvor vi har megen vind ville troljebusser og batteritog være oplagte teststeder ..

Så når vi får batteritog til VLTJ står vi måske ved en ny trafik aera.

 

Se også

 

https://da.wikipedia.org/wiki/Trolleybus

 

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_trolleybus_systems

 

https://www.pinterest.dk/pin/753227106404488343/

 

Ian