See other templatesSee other templates

 

Siden cyklen belv opfundet for over 100 år siden har grundprincippet ikke ændret sig meget.

 Et stativ , to hjul, pedaler, kæde og så det løse. Udviklingen fik et hak opad, da kædegearet introducerede racercyklen. Og siden har udviklet sig med mountenbike konceptet.

Og så på det sidste dukker elcyklen op efter år 2000. Prisen er fortsat høj , men rabatter har flyttet kundegrundlaget fra højtlønnede til mellemklassen. Og nu sælges der elcykler som aldrig før.

Elcyklen er næsten en elektrisk knallert, hvor motoren giver et ekstra skub , når belastningen på vejen er træls. Kun når man selv træder på pedalerne kan motoren aktiveres.

Og her er computer verden også trådt i karakter. Idet et display viser både batterikapacitet og hvor meget , der ydes i ekstra skub.

Springet til en ren elknallert er derfor ikke lang. Men her kommer så batteri kapaciteten ind i billedet. Idet flere elcykler er udstyret med forskellige batterier.

4 Ah betyder at batteriet kan have 4 ampere timer opladt. Står der 9 Ah så koster cyklen det dobbelte o.s.v. Men den kan til gengæld køre dobbelt så langt på en opladning.

Det hele oplades fra et almindeligt 230 volt stik derhjemme via en inverter eller adapter.

Ladetiden er over en hel nat hvis man skal opnå fuld kapacitet. Men mindre kan også gøre det. Så er batterien måske kun 80 procent opladet.

COOP og de store varehuse udbyder i øjeblikket elcykler med nær 50 procent rabat. De billigste koster dog alligevel nær 5000 kroner. Og så mangler der reflekser , cykellås og cykelhjelm.

Så startprisen sniger sig lidt højere op.

Elcyklen vil gøre det muligt for folk der ikke nødvendigvis ville vælge en cykel til at blive mobile igen , da der skal noget færre kræfter til. Og derudover får almindelige brugere en cykel der kan køre meget hurtigt. Og det selvom vægten på en elcykel er højere (33 kg).

De kan erhverves op til 16.000 kroner. Så det kan betale sig at se sig for når der er rabat.

Prøv at lån en hos cykelhandleren. En ny cykeltransport er på vej ind i dagligdagen.

Ian

Dagens energi nyt

  • Analyse: Her er proportionerne, som debatten om mikroplast mangler
    Danske miljøpolitikere sprang i sidste uge op af stolene, da et forskerhold fandt 18 mikroplastpartikler per liter dansk vandværksvand. Men hvad ved vi om, hvor stort et problem det er for vores sundhed i forhold til anden forurening? Ingeniøren har samlet et par svar.

Sidste nyt fra Nive

Nive info
Gå til toppen