See other templatesSee other templates

 

Planteolie kan bruges i dieselbiler , når de er byggett til det. I danmark er det mest rapsolie der aktuelt kan bruges som brændstof.

 Med fortsat faldende produktion fra de traditionelle oliekilder , så vil der næppe gå længe før behovet for mere brændstof vil få priserne til at stige. Og alternativerne til at komme på banen igen.

For i øjeblikket er der nærmest forbud mod at bruge rapsolie som brændstof her. Noget andet er i udlandet. Så en del dansk raps eksporteres til vore nabolande.

Der findes mange forskellige typer planteolie. Noget er meget velegnet som brændstof mens andet indeholder elementer der først skal rafineres bort.

I Sverige dyrker de rybs, der er i familie med raps , men som kan dyrkes nordligere over en kortere sæcon. I Thailand dyrker man oliepalmer (palmolive sæbe). I USA majs og så videre.

Hvert klimaområde bortset fra de polare har deres bud på olieplanter.

Når man presser rapsfrø sker det i noget der ligner en gammel kødmaskine. Rapsen knuses og olien drypper ned i en skål mens raps-skråen (resten) samles op separat. Lidt ligesom når fars presses ud af kødmaskinens forside.

Rapsskrå indeholder masser af protein og fortsat lidt olie. Næsten alle dyr kan vældig godt li rapsskrå. Og spiser det som slik.

Vil man trække mere olie ud, så kan man bruge benzin eller tilsat æter til at trække de sidste olie dråber. Resten af olien ser ren og velegnet ud. Men det er den ikke.

Der er små planterester i olien , som vil sætte sig i motoren under forbrænding. Og i værdste fald i dyserne.

Presses olie ud under høj varme , så får man normalt mest olie . Men varmpresset rapsolie indeholder fosfor som ødelægger motoren.

Presser man derimod rapsen kold , så kommer fosforen ikke med. Og man har et brugbart brændstof. Dog indeholder olien også omkring 10 procent glycerin , der om natten og om vinteren stopper dyserne og stopper motoren. Den glycerin skal også væk.

Billigst er at man sætter sin koldpressede rapsolie ned i dybfryseren. Glycerinen vil bundfælde sig og en klar gul olie vil ligge øverst i dunken. Den kan fint erstatte almindelig dieselolie.

En anden metode er at tilsætte rygende svovlsyre , der også får glycerinen til at bundfælde.

Olien skal da vaskes med vand (piskes op med vand) for at få syren ud. Ellers ætser den motoren op indefra.

Man kan ombygge en almindelig gammel dieselmotor for omkring 6000 kroner. Og så købe raps for 3 til 4 kroner per kilo. Det giver billig brændstof. Og det er også det der får myndighederne til at lægge alle mulige hindringer ud.

De vil have skat og afgifter på brændstof. Så de der presser selv skal betale told og skal , så rapsolien vil blive dyrere end almindelig dieselolie på tankstationen.

Ian

Dagens energi nyt

  • Analyse: Her er proportionerne, som debatten om mikroplast mangler
    Danske miljøpolitikere sprang i sidste uge op af stolene, da et forskerhold fandt 18 mikroplastpartikler per liter dansk vandværksvand. Men hvad ved vi om, hvor stort et problem det er for vores sundhed i forhold til anden forurening? Ingeniøren har samlet et par svar.

Sidste nyt fra Nive

Nive info
Gå til toppen