Transportminister Benny Engelbrecht lufter ideen om batteritog på sidelinierne.

Da afdøde Henning Toft i Lyngs henvendte sig til transportministeriet vedrørende batteridrift på Thybanen fik han den kolde skulder. "Det kom aldrig på tale" sagde man for 40 år siden.

Idag er temaet dukket op indenfor den grønne omstilling af samfundet. Og her tænker man batteritog på jernbaner hvor elektrisk drift på grund af belægning ikke kan betale sig, men batteritog måske en løsning.

 

Andre har peget på VLTJ som et oplagt forsøgsområde for batteritog. Idet områdets mange vindmøller ligesom i Thy ville være oplagte leverandører af ladestrøm til batterierne.

 

Og nu udtaler Benny Engelbrecht sig så om batter drift på banerne vest for Holbæk. Fra Holbæk til Kalundborg og Holbæk til Nykøbing Sj som oplagte områder. Ligesom banerne nord for Hillerød i Nordsjælland kunne drives med batterier.

Man glemmer bare , at her må ladestrømmen komme fra kulkraft og atomkraft fra Sverige.

 

Givet er det, at det ikke bliver de økonomiske vilkår , der skal trække projektet. Et batteritog i Danmark bliver altid et forsøgsprojekt, der kun, hvis interessen er der ,vi kunne betale sig.

Et batteritog er nemlig meget tungere end en traditionel skinnebus og det koster kWh enten i strøm eller dieselolie. Men det sparer elektrificeringen af strækningen, der også koster.

 

I Thy og i Lemvig (VLTJ) ligger der derimod sidebaner , der fint kan udnytte billig vindmøllestrøm og derfor være mere velegnede til batteri projekt løsninger.

 

Se også:

 

https://www.energy-supply.dk/article/view/679816/transportministeren_saetter_batteritog_i_spil

 

Ian