See other templatesSee other templates

Akkumulatorer oplades under kørslen . Og ved start udvikles der strøm nok til at trække motoren igang. Men det betyder ikke at akkumulatorer dur til at gemme elektricitet over uger og dage.

 

Biler bruger blyakkumulatorer , som start batteri. Små kompakte kasser, hvor i der er 2 mangecellede bly elektroder i en elektrolyt (svovlsyer plus vand).

Den ene kaldes plus polen , den anden kaldes miunus polen.

Mellem de 2 poler står der en 12 volt jævnspænding på almindelige bilbatterier.

En akkumulator og et bilbatteri er altså det samme.

Gamle knallerter og motorcykler kan godt have akkumulatorer på 6 volt. Ligesom lastbiler kan have batterier på 24 eller 48 volt. Det hele afhænger af hvor meget kraft man skal bruge til start.

De første elbiler køete på almindelige bilakkumulatorer.

Siden kan der lithium-ion batterier, der vejede mindre og som opbyggese mere energi.

Nu er bly akkumulatoren stadig en billig batteri løsning.

Så solcelleejere har flere steder brugt disse batterier til langtidslagring af elektricitet. Hvad de slet ikke er egnede til. Andre "specielle" blybatterier har siden taget over.

Men det er lithium-ion batterierne, der primært indgår i de dyre batteribanker, som man hører om.

Når man oplader et nyt blybatteri , så skifter overfladen farve fra grå til brun. Og når man aflader så skifter elektroderne igen farve. Samtidig nederoderes overfladerne og blystøv drysser ned i bunden af batterikassen.

Når der er støv nok i bunden, når det op og kortslutter elektroderne.

Så blybatterier har med andre ord en vis levetid.

Lithium-ion blatterier holder længere.

Der kan også ske kortslutninger i battericellen. Så brænder det hele sammen. Det sker sjældent for biler men i store opstillinger (batteribanker) er det sket ind imellem.

Ved lithium-ion batterier, så brænder bygningen oveni helt ned. (Stor ulykke på Hawaii).

Batterier kan forlænge driftstiden af det VE anlæg man har. Så i stedet for 50 procnet selvforsyning kan man øge driftstiden til f.eks. 70 procent af tiden.

Solcelleanlæg i Tyskland har en del batteribanker tilsluttet . Så man kan flytte energiforbruget fra produktionhstiden midt på dagen til forbrugstiden om aftenen.

Men nu er strømmen fra akkumulatorer jo jævnstrøm. Så den skal via en inverter og hakkes op til vekselstrøm før man kan bruge den. Ligsom strøm fra en husstandsmølle skal ensrettes ti jævnstrøm før man kan "lagre" den.

Så der er problemer og løsninger.

Ian

Dagens energi nyt

  • Analyse: Her er proportionerne, som debatten om mikroplast mangler
    Danske miljøpolitikere sprang i sidste uge op af stolene, da et forskerhold fandt 18 mikroplastpartikler per liter dansk vandværksvand. Men hvad ved vi om, hvor stort et problem det er for vores sundhed i forhold til anden forurening? Ingeniøren har samlet et par svar.

Sidste nyt fra Nive

Nive info
Gå til toppen