Biodiesel er olie der udvikles udfra animalsk fedt og vegetabilsk olie til motorbrug.

Det er almindelig kendt at rapsolie kan ændres til RMA og bruges i almindelige dieselmotorer. Derudover findes der motorer , der kan bruge alle andre planteolier, som oliepalmeolie ,majsolie og lignende. Mindre kendt er en tilsvarende kemisk omdannelse af affalds-dyre fedt til biodiesel.

Det foregår i Gedved nær Horsens nær det multistore svineslagteri.

 

Et fedtstof eller en planteolie er i virkeligheden en "kul-brinte kæde" ligesom råolie, benzin , vaseline og asfalt. Det sidste kalder vi fossile brændstoffer. Og disse tillægges stor CO2 belastning af luften. Mens førstnævnte jo gror op år efter år og derfor tillægges mindre CO2 belastning. På afbrændingsdagen forurener de dog lige meget.

 

Så fedt fra døde dyr ,slagteriaffald og olie fra olieholdige planter kan omdannes til biodiesel.

I Danmark regner man med at 2 procent af brændstoffet er biodiesel , så det er ikke de store mængder. Dan animalske del kan ikke maximeres ret meget mere , da det jo er fra dyr råstofferne kommer, hvorimod diesel fra planteolier har større mulige ekspansioner.

 

Rapsolie omdannes på Emmerlev Mølle til RME , der sælges som biodiesel i Tyskland , da det er forbudt brændstof i Danmark. RME udvikles ved at tilsætte presset rapsolie med rygende svovlsyre, der trækker glycerinen ud af olien, men det hele bliver samtidig giftigt.

 

Andre motorer varmer den rene rapsolie op over 70 grader før den anvendes som motorbrændstof. Så vil rapsolien fint kunne trække en almindelig dieselmotor.

Men hvis der er glycerin i væsken , så stopper rør og dyser når temperaturen falder.

 

Biodiesel kan fint anvendes i specielle (opvarmede) nødstrømsanlæg og virke som back-up til anden VE - grøn elektrisitet.

 

Man har gjort meget for biodiesel i Sverige men ikke i Danmark.

 

Se også

 

https://www.energy-supply.dk/article/view/670856/biodiesel_er_ikke_bare_biodiesel

 

Ian