See other templatesSee other templates

 

Har du din egen energiproduktion , så vil du gerne kunne gemme energi fra produktionstid til forbrugstid. Så du hele tiden har f.eks. elektricitet ved hånden.

Den mest almindeligt brugte batterilager kender vi fra en bil , hvor elektriciteten gemmes kemisk i en blyakkumulator. En akkumulator , der kortvarigt skal kunne give en stor starts strøm.

Ved stand alone anlæg har vi brug for en længerevarende energikilde. Så bilbatterier er ikke så velegnede , som man umiddelbart skulle tro. Men de bruges alligevel mange steder, da de er lette at få fat i.

En blyakkumulator består af to ens elektroder af bly , som vi kalder plus og minus. Eller anode og katode ligesom på radiorør. Når de er nye er begge elektroder grå. Når de lades op skifter de farve. Og det sker i et kar med svovlsyre og destilleret vand.

Når de aflades igen bliver de grå igen. Og lidt overflade bly drysser ned i bunden af karret.

Efter mange op og afladninger samles der blyslam på bunden, som tilsidst når op til elektroderne og batteriet kortslutter. (Der er altså en vis levetid på blybatterier).

Et batteri lades op med jævnstrøm. Og energimængden måles i AmpereTimer (Ah).

Et 12 volt 96 Ah stort bilbatteri indeholder 1152 watt-timer eller 1,1 kiloWatt-time

Et 12 volt 80 Ah stort bilbatteri indeholder 960 watt-timer eller 0,96 kiloWatt-timer.

Eller omrking 1 kWh per akkumulator (bilbatteri).

Et årsforbrug ligger omkring 4500 kWh eller omkring 12,3 kWh per døgn over hele året, dog mere om vinteren. Hvis man kunne hoppe fra jævnstrøm til vekselstrøm , så ville man have brug for omkring 12 store bilbatterier som back up. Mere er det ikke.

I lande med dårlig elforsyning har man en Honda nødgenerator og en flok bilakkumulatorer ude i garagen , der bliver aktiveret efter behov.

Det kan så suppleres med solceller i sommerhalvåret eller en husstandsmølle hele året.

De senere år er der udviklet akkumulatorer, der afgiver energien løbende. Og batterier der tåeler mange op og afladinger. Specielt af typen lithium-ion. Men de er meget dyre . og bruges også til elbiler .

At gå fra jævnstrøm til vekselstrøm er heller ikke noget problem. Det sker via en inverter (elektronisk multivibrator). Ligesom man kan ensrette vekselstrøm til jævnstrøm . ( ligesom et ladeapparat til bilbatterier). Dog med energitab til følge.

Ian

Dagens energi nyt

Sidste nyt fra Nive

Nive info
Gå til toppen