See other templatesSee other templates

I følge Ingeniøren har Fruenhofer Inst. udviklet et helt nyt batterikoncept. Skriver Ingeniøren online.

 

Specielt til elbiler, hvor energilagret skal være højt og vægten helst ned , lover de nye resultater på batterifronten store muligheder.

Ved at lægge plus og minuspolerne skiftevis i lag kan man reducere batterierne med op mod 50 procent og stadig bevare fuld kapacitet.

Lagdeling skaber samtidig plads til flere batterier, hvorfor specielt biler kan få meget længere rækkevidde. Og alt det sker i konkurrence f.eks. Panasonic , der leverer til Tesla.

Eneste større problem bliver i følge info , at få kølet batterierne godt nok. En akilleshæl som er generel for alle aktører på området.

Så selvom de nye ideer lyder besnærende, så kommer der næppe en masseproduktion de første år.

"Embatt" projektet udvikles i sammenarbejde med Frauenhofer IKTS og ingeniørvirksomheden IAV Automative Ingeniring og Tyssenkrupp Systems Engeniring. (Altså nogle at Tysklands tunge drenge).

Tidligere store batteribanker har haft problemer med at cellerne brød sammen og batterierne brød i brand. Sådanne følgesygdomme har man næppe taget højde for endnu.

Se også:

https://ing.dk/artikel/elbiler-tysk-batteri-lover-1000-km-paa-opladning-198361?utm_source=nyhedsbrev&utm_medium=email&utm_campaign=daglig&cx_newsletter=daglig&cx_newsletterid=196987&utm_source=ING+V2+Common&utm_campaign=ddc5a6e97b-EMAIL_CAMPAIGN_2017_05_10&utm_medium=email&utm_term=0_e43d1267b1-ddc5a6e97b-48700701

Ian

Dagens energi nyt

  • Forbudt ukrudtsmiddel vendte hurtigt tilbage
    Et nedbrydningsprodukt efter ukrudtsmidlet rimsulfuron blev op gennem nullerne fundet under danske forsøgsmarker og forbudt. Men siden 2013 har det igen været tilladt på dispensation – og forbruget er lige så højt som før forbuddet.

Sidste nyt fra Nive

Nive info
Gå til toppen