Horisontale møller er som vi normalt kender dem, men der er store variationer.

Ved en horisontal mølle forstår man , at hovedakslen ligger vandret (på linie med horisonten.

Sådan er de allerfleste møller bygget , men nogle er forløbere andre er bagløbere.

Jo længere vinger des større sandsynlighed er der for at de ved lejlighed rammer tårnet. Så allerede tidligt f.eks. Kuriant møller og senere Bosted møller har propellen bag ved tårnet. Såda at vingerne under rotation slynges væk fra tårnet.

Alternativt hæver man hoved akslen 15 grader op i vinden. Og sådan er mange møller i dag. Men man kan tydeligt se , at vingerne bøjer mere og mere ind mod tårnet.

Så på et eller andet tidspunkt behøver man at bruge bagløber princippet.

 

Vindroser (som i cowboyfilm) er forvinds møller. For her trykker vinden rotoren rundt.

Den sådan rotor kan dreje med 2½ gang vindens hastighed.

 

Vinger ligesom flyvinger som forvindsmøller opbygger et vakuum på bagsiden og kan rotere med 7 til 8 gange vindens hastighed. Og derfor opfange mere energi. De trykkes altså ikke rundt af vinden.

 

Det gør den vertikale Savonius rotor ( 2 halve olietromler), der snurrer rundt efter samme princip som vindrosen.

 

En anden vertikal mølle er darriux møllen , der ligner et omvendt piskeris. Her består vingerne (profilerne) af lodrette blade. Nogle er brede andre smalle. De smalle roterer hurtigst. Mens der er mere sejtræk i de brede.

Men da vingerne går ind og ud af vinden hele tiden under rotation opbygges vakuummet dårligt og de yder ikke så meget selvom de ligner noget avanceret.

Så darriux møllerne enten med lodrette profiler , skråtstillede profiler eller halvrunde profiler kan godt nok trække sig selv men yder ikke ret meget. ( Vi venter på en god ide).

 

Så den mest effektive mølle er forvinds møllen . Der nu er blevet maximeret og maximeret het op til 10 MegaWatt eller med vinger på over 90 meter per styk.

På et eller andet tidspunkt når man en grænse. Så kommer darriuxprincippet måske på bordet igen.

 

Den sidste konstruktion er nok ikke bygget eller afprøvet endnu.

 

Ian